Breaking News
Loading...

Diantara raja-raja Melayu
Syiahindonesia.com - Di Malaysia, Umat Islam dilindungi dari aliran-aliran sesat dengan adanya Jakim, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), tanggung jawabnya bukan sekadar melindungi kesucian agama Islam, tapi juga melibatkan isu global termasuk isu Syiah.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusukiberkata bahwa Jakim berperan dalam menyeimbangkan Agama di Malaysia sehingga Islam bisa dijunjung tinggi di Negaranya itu.

“Jakim masih relevan pada hari ini dan tidak ada siapa yang boleh menafikan peranan besar yang dimainkan Jakim dalam menyelaras hal-hal agama sejak ia ditubuhkan sehingga meletakkan Islam ke tahap lebih tinggi dan sistematik pada hari ini.

“Bahkan tugas Jakim pada masa kini lebih mencabar dalam menangani isu-isu global seperti Syiah, Islam liberal dan kumpulan militan IS yang sedang menular di negara-negara ini,” katanya sebagaimana dilansir themalaymailonline.com (10/11/2015).

Sebagaimana diketahui bahwa Malaysia sudah bertindak tegas terhadap aliran Syiah di sana. Bahkan pemerintah telah mengeluarkan fatwa Syiah sesat dan tidak boleh disebarkan di Negara Jiran itu.


(nisyi/syiahindonesia.com)

0 comments: